Kiemen van berglinzen

IMG_4993
Peulvruchten worden in de Nederlandse keuken weinig gegeten, terwijl ze gezond en goedkoop zijn en bijdragen aan een volwaardig voedingspatroon.
Peulvruchten zijn een goede bron van eiwitten, koolhydraten, vezels en mineralen zoals ijzer, calcium en magnesium. De eiwitten in peulvruchten zijn niet volwaardig, wat wil zeggen dat in dit eiwit niet alle aminozuren zitten die voor de mens essentieel zijn. In graan en graanproducten bevinden zich de ontbrekende aminozuren.
Daarom is het goed peulvruchten altijd te combineren met graan zoals rijst, pasta of brood. Veel mensen eten peulvruchten als groente. Dit is niet juist. Bij peulvruchten moet je ook verse groenten eten.
Peulvruchten zijn alle soorten erwten en bonen. Peulvruchten zijn die peulvruchten waarvan alleen het zaad wordt gegeten en alle producten die hiervan worden gemaakt. Een uitzondering hierop zijn tuinbonen, die we tot de groenten berekenen. Peulvruchten die in zijn geheel worden gegeten, rekenen we ook tot de groenten. Denk dan aan snijbonen, sperziebonen en peultjes.
Als je peulvruchten laat weken, beginnen ze te leven en zitten er extra vitale stoffen in. Het kiemen is een proces waarbij het zaad ontspruit, zodat er een nieuw plantje ontstaat dat kan worden gegeten. Kiemen bevatten belangrijke voedingsstoffen zoals anti-oxidanten.
IMG_5016
Wat heb je nodig (voor 80 gram kiemen van berglinzen):
– berglinzen, gedroogd, 25 gram. Berglinzen zijn rode linzen die hun velletje nog hebben.
– glazen potje met deksel om het kiemproces te volbrengen
Hoe maak je het (kiemtijd 4 tot 5 dagen):
– week de berglinzen gedurende ongeveer 8 uur in ruim water. Je verkrijgt op deze manier 60 gram geweekte berglinzen.
– neem een glazen pot met deksel en maak openingen in het deksel (ik heb sneetjes gemaakt met een zakmes)
– doe de geweekte berglinzen in de glazen pot, schroef het deksel erop en zet de pot op zijn kop in een schuine hoek op een schoteltje bedekt met een dubbelgevouwen servet of keukenpapier, in een koele, donkere ruimte
– spoel de inhoud elke ochtend en avond even om en plaats een nieuw servetje op het schoteltje
– na ongeveer 4-5 dagen heb je ongeveer 80 gram volledig ontkiemde berglinzen
Goed te gebruiken als extra laag op je hartig belegde snee brood, in een salade, als garnituur bij je soep, lunch of avondmaaltijd.
IMG_4972
IMG_4980
Gedroogde berglinzen te bewaren in een stopfles, waarvan de stop/het deksel ook gevuld kan worden.
IMG_5008
Veel plezier met het kiemproces en laat de kiemen smaken!
Met hartelijke groet, Daniƫlle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>