Taugé uit de mungboon

IMG_3246
Waar komt taugé eigenlijk vandaan? Ik wist het tot voor kort niet. Gek dat je iets eet maar eigenlijk niet weet hoe het gegroeid heeft.
Taugé is de ontkiemde mungboon. Hoe leuk om je eigen taugé te kiemen, een interessant proces, ook voor kinderen.
IMG_3448
Mungbonen zijn peulvruchten en een goede bron van eiwitten. Geweekte en gekiemde mungbonen werken ontgiftend. Mungbonen bevatten de benodigde vezels voor het verwijderen van een overschot aan cholesterol en oude hormonen uit het lichaam. Hun vezelhoeveelheid maakt ze goed voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel, omdat het de afgifte van suikers laag houdt. Mungbonen zijn een goede bron van de mineralen kalium (benodigd voor een goede werking van hart en bloedvaten en een gezond zenuwsysteem; de geleiding van zenuwprikkels en de samentrekking van spieren) en magnesium (een goede ontspanner voor ons spierweefsel en heeft ook een zodanige invloed dat het ontspannend werkt, wordt dus gebruikt bij ervaring van stress). De mungboon bevat vitamine B en gekiemde mungbonen ontwikkelen vitamine C. Verder zijn ze makkelijk verteerbaar.
IMG_3263
Hoe verkrijg je ongeveer 100 gram taugé:
– je neemt 25 gram gedroogde mungbonen en weekt deze 24 uur in water, daarna spoel je ze af
– je neemt een glazen pot met deksel en maakt openingen in het deksel (ik heb sneetjes gemaakt met een zakmes)
– je doet de geweekte mungbonen in de glazen pot, schroeft het deksel erop en zet de glazen pot in een schuine hoek op een schoteltje bedekt met een dubbelgevouwen servet, in een koele ruimte
– spoel de mungbonen elke ochtend en avond even om en plaats een nieuw servet op het schoteltje
– na ongeveer 5-6 dagen heb je volledig ontkiemde taugé
IMG_3415
Smaakvol en voedzaam!
Mungbonen te bewaren in een stopfles, waarvan de stop/het deksel ook gevuld kan worden.
IMG_3459
Veel plezier met het proces! Binnenkort taugé in een gerecht!
Met hartelijke groet, Daniëlle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>